close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מיתוסים ועובדות על חיים עם קוצב לב

מערכת שורשיג תשרי, תשפד28/09/2023

יש עדיין לא מעט תפיסות מוטעות לגבי קוצב לב שמסתובבות. חשוב לנו לתקן את אי ההבנות הללו, לספק מידע עובדתי

תגיות:
צילום: freepik

קוצב לב הוא מכשיר שנועד לווסת את המערכת החשמלית של הלב, והוא אחד הכלים היעילים בטיפול בהפרעות קצב לב ומצבים אחרים הקשורים ללב.

למרות שהוא יחסית שכיח, יש עדיין לא מעט תפיסות מוטעות לגבי קוצב לב שמסתובבות. חשוב לנו לתקן את אי ההבנות הללו, לספק מידע עובדתי ולשפוך אור על המכשיר הכל כך חשוב הזה, בעל הפוטנציאל להציל חיים.

מיתוס

צילום: freepik
1: ברגע שמקבלים קוצב לב, אי אפשר להיות פעילים פיזית
עובדה: רוב החולים יכולים לחזור לפעילות גופנית רגילה לאחר קבלת קוצב לב. למעשה, לעתים קרובות הרופאים מעודדים פעילות גופנית סדירה, תחת הדרכה נכונה, כדי להגביר את בריאות הלב וכלי הדם ולשמור על אורח חיים בריא. עם זאת, חיוני להתייעץ עם הרופא שלכם לקבלת ייעוץ אישי, המותאם למצב הספציפי ולסוג הקוצב שלכם.

מיתוס 2: קוצבי לב מיועדים רק לקשישים
עובדה: ניתן להשתיל קוצבי לב באנשים בכל הגילאים, כולל תינוקות עם מצבי לב מולדים ומבוגרים צעירים עם פעימות לב לא סדירות. התפיסה שקוצבי לב מיועדים רק לקשישים היא מיושנת.

מיתוס 3: עם קוצב לב לא ניתן לעבור דרך אבטחת נמל התעופה
עובדה: אמנם זה נכון שהמתכת בקוצב יכולה להפעיל גלאי מתכות, אבל המכשיר עצמו בדרך כלל לא מושפע מהם. הודיעו לאנשי האבטחה על קוצב הלב שלכם, והם יספקו שיטת בדיקה חלופית.

מיתוס 4: אתם לא יכולים להשתמש במכשירים אלקטרוניים אם יש לכם קוצב לב
עובדה: רוב המכשירים האלקטרוניים המודרניים, כמו סמארטפונים ומחשבים ניידים, מהווים סיכון מינימלי עד אפסי לקוצבי לב. עם זאת, רצוי להרחיק כל מכשיר עם מגנטים חזקים, כמו סוגים מסוימים של אוזניות, מהקוצב שלכם.

מיתוס 5: קוצב לב יחזיק מעמד לכל החיים
עובדה: תוחלת החיים הממוצעת של סוללת קוצב לב היא 5 עד 15 שנים. בדיקות סדירות חיוניות לניטור חיי הסוללה ולהבטחת תפקוד תקין של המכשיר. בנוסף, לחלק מהמכשירים יש תכונות המאפשרות ניטור מרחוק. אלה מאפשרו לספקי שירותי בריאות לבדוק את מצב המכשיר ללא ביקורים אישיים תכופים, מה שמעניק לאנשים עם קוצב לב יותר חופש ופחות דאגה באשר לתקלות פוטנציאליות.

מיתוס 6: קוצבי לב בולטים ומגושמים
עובדה: קוצבי לב מודרניים קטנים וקלים יותר מאי פעם, והם מגיעים בדרך כלל בגודל של קופסת גפרורים. המכשירים מושתלים מתחת לעור, בדרך כלל ליד עצם הבריח, מה שהופך אותם לבקושי מורגשים.

מיתוס 7: קוצב לב יתקן את מצב הלב שלכם לצמיתות
עובדה: בעוד קוצבי לב יכולים לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של אנשים עם בעיות לב, הם אינם מרפאים. טיפול רפואי מתמשך ושינויים באורח החיים נדרשים ברוב המקרים, כדי לנהל את בעיות הלב הבסיסיות ואת הסימפטומים ביעילות.

מיתוס 8: השתלות קוצבי לב הן הליכים מסוכנים
עובדה: כמו כל הליך כירורגי, השתלת קוצב לב כרוכה בסיכונים מסוימים, כגון זיהום או תגובה שלילית להרדמה. עם זאת, ההליך נחשב בדרך כלל בטוח, עם אחוזי הצלחה גבוהים.

סיכום
חיים עם קוצב לב עשויים לחייב התאמות מסוימות, אבל אין זה אומר שמושתלים חייבים לוותר על חיים פעילים ומספקים. יש להפריך את המיתוסים הנפוצים הללו לגבי קוצבי לב, במיוחד עבור עבור אלה שיש להם מכשיר זה או מועמדים להשתלה. התייעצו תמיד עם הרופאים שלכם לקבלת המידע המדויק והמותאם ביותר לגבי המצב ואפשרויות הטיפול שלכם.

מעבר לזה, מומלץ לנצל את התמיכה הקהילתית הזמינה לחולי לב. קיימים פורומים מקוונים רבים, קבוצות מדיה חברתית ואפילו אירועי קהילה מקומיים, אשר שואפים לחבר בין אנשים המתמודדים עם אתגרים דומים. זו הזדמנות לחלוק חוויות, להציע עצות ולהפריך מיתוסים, במטרה ליצור סביבה תומכת.

למעשה, אין סיבה שהחיים יהיו פחות מספקים ופעילים מאשר לפני ההשתלה. עם שילוב של הדרכה רפואית, התקדמות טכנולוגית ותמיכה, גם עם קוצב לב ניתן לחיות באושר.

 

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה